Friday, March 25, 2011

Pizza Asal Dari Mana Yaa???

Pizza asalnya bukanlah asal dr Itali seperti semua orang sangka kan..Sebenarnya, Pizza mula-mula asal dari Greek, atau pun Yunani. Di mana pada zaman ini, mereka akan selalu saja makan roti yang berbentuk bulat, nipis dan ia akan di sapu dengan minyak zaitun, ramuan herba dan rempah, lalu mereka akan membakar roti ini dan makan, tapi pada zaman ini penggunaan kurang digunakan. Ia hanya bermula di Itali! di mana makanan ini menjadi kegemaran orang ramai sehingga permintaannya sangat tinggi. Pada masa ini, cara memasak pizza pown sudah berbeza dimana ia mula di hiasi dengan aneka perencah, sos tomato untuk membangkitkan lagi bau harumannya.
Bermula dari Greek sehinggalah Rom, pizza tidak pernah ditelan zaman. Semua orang menerima jenis makanan ini kerana ia dianggap seperti 'snack' yang mengenyangkan. Bayangkan anda makan roti yang penuh dengan bahan perencah seperti keju, hirisan ayam dan daging, sayur-sayuran..dan macam-macam lagi!

Sehingga sekarang, pizza semakin popular diserata dunia, anda pergi saja ke mana-mana, pasti anda jumpa restauran yang menjual pizza! perkara ini semakin hebat sehinggakan ada "International Pizza Day"! 
perayaan ini di adakan dengan membuat pizza yang sepanjang 100 kaki dan setebal 1 inci!!!



No comments:

Post a Comment